مقام توانیر: روشنایی جادههای کشور الزامی نیست | قطعی برق جادهها برای کاهش مصرف
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در صورت قطعی برق در تقاطع ها، توان و ظرفیت پلیس راهور برای کنترل این محل ها باید ۴ برابر شود که این مسئله قطعا امکانپذیر نیست.
مجید صباغزاده، مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری درباره وضعیت روشنایی جادههای کشور اظهار داشت: در هیچ یک از استانداردهای بینالمللی و همچنین استانداردهای داخلی، روشنایی راه الزامی نیست و در هیچ کجای دنیا در مشخصات فنی گفته نشده که روشنایی آزادراه یا بزرگراهی الزامی باشد.
وی ادامه داد: البته در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره روشنایی راهها اولویت بندی ایجاد شده و اگر منابع مالی وجود داشته باشد، گردنههای مهگیر و تونلها در اولویت روشنایی هستند. در تونلها به واسطه تغییر وضعیت چشم راننده در نور خارج و داخل تونل وجود دارد و اینکه از محیط پر نور وارد محیط تاریک می شود و همچنین برعکس این وضعیت، نیاز است که محیط تونل روشنایی داشته باشد. در گردنهها و نقاط مهگیر، در زمستانها و در شرایطی که مه غلیظی وجود دارد، روشنایی میتواند موثر باشد اما به صورت کلی در هیچ استانداردی روشنایی الزام نیست.
مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری گفت: در شب هم در اکثر از جادهها خط کشی مسیر نمای بهتری برای رانندگان ایجاد و مسیر حرکت را مشخص میکند، حال سوال این است که آیا کسی که در یک جاده روستایی عبور میکند با فردی که آزادراه تردد دارد از نظر ارزش انسانی تفاوتی دارد؟ اگر قرار باشد در آزادراهها روشنایی وجود داشته باشد که راننده بتواند جاده را ببیند قاعدتا باید راه روستایی هم برای رانندگان روشن باشد.
صباغزاده تاکید کرد: برای دیده شدن در شب خط کشی را با استفاده از گلاسبید که دانههای شیشهای هستند که در شب بازتاب نور دارند، انجام میدهیم و وقتی در شب راننده در جاده حرکت میکند، بازتابی که از برخورد نور خودرو به گلاسبید در داخل خطکشیها برمیگردد مسیر را برای رانندگان مشخص میکند.
وی افزود: درباره اینکه در کل کشور در طول جادهها باید روشنایی ایجاد شود،هیچ استانداردی وجود ندارد و نه تنها در ایران این استاندارد وجود ندارد بلکه در تمام دنیا و در آزادراههایی اروپایی هم با سرعت نامحدود الزاما همه جادهها روشن نیستند. نهایت سرعت در آزادراههای ایران 120 کیلومتر در ساعت است اما در کشورهایی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت هم سیستم روشنایی اجباری نیست.
مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری گفت: چراغ تمام خودروها زاویه نور و زوایه پراکنش نور دارد که این زوایه نور مطابق با شرایط جاده طراحی شده است و این دو استاندارد نور خودرو و خط کشی با هم همانگ هستند و مسیر حرکت را برای راننده مشخص میکنند. نوری که چراغ خودرو ساطع میشود امکان دیدن خط را به راننده می دهد و بازگشت نور از خط کشیها مشخص کننده مسیر است.
صباغزاده درباره قطعی برق جادهها برای صرفهحویی در مصرف برق اظهار داشت: هر سال با این موضع مواجه هستیم که وقتی مصرف برق در کشور از حدی افزایش پیدا میکند، به اجبار مصرف برق از محل دیگر را کاهش میدهند تا بتوانند برق مراکز اولویت دار را تامین کنند.
وی تاکید کرد: در قطعی برق معمولا این گونه است که در فضای برون شهری چراغها را یک در میان خاموش میکنند تا محیط دچار خاموشی مطلق نشود. محیط یا باید بدون روشنایی باشد اما اگر قرار باشد که محیط روشن باشد نباید این روشنایی مقطعی باشد و راننده دائم از محیط تاریک وارد محیط روشن شود چراکه باعث خستگی چشم راننده خواهد شد. سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی هم استفاده از لامپهای کم مصرف LED است که بتوانیم مصرف برق را کاهش دهیم. اما اولویت ما برای روشنایی همان نقاط مهخیر، تونلها و نقاط حادثهخیر هستند که تقاطع عبور پیاده هم دارد و ممکن است در شب عابر پیاده دیده نشود.
مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری درباره استفاده از پنلهای خورشیدی برای روشنایی جادهها گفت: از پنلهای خورشیدی هم برای روشنایی جادهها استفاده شده اما در این باره هم با محدودیتهایی مواجه هستیم چراکه باتری این پنلهای خورشیدی معمولا عمر محدودی دارد و بعد از مدتی جوابگو نیستند یا هزینه نگهداری آنها بالاتر است. اما در مناطقی که شبکه برق وجود ندارد از سیستم سولار یا خورشیدی استفاده میکنیم.
منبع:ایلنا
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
بارزانی: هرگز از هیچ طرفی علیه ایران حمایت نکردهایم
بورس ایران باید ۴۰۰ میلیارد دلاری شود
آمریکا و چین در حال احیای امنیت دریایی هستند
چند فروند هواپیمای فعال در کشور وجود دارد؟
شاخص بازار بورس؛ شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴
مدارس مشهد برای دومین روز تعطیل شد
فرمانده کل سپاه: بسیج پاسخ مقتدرانه، مومنانه و عاشقانه به نیازهای متغیر مردم و انقلاب است
افزایش حقوق ۱۴۰۵ کارمندان و بازنشستگان در لایحه بودجه چقدر است؟
فردی که برای صابر ابر مزاحمت ایجاده کرده بود، محکوم شد
دستگیری رئیسجمهور سابق برزیل برای اجرای حکم زندان
دولت لبنان فهمید خلع سلاح حزبالله اشتباه است l عربستان ظرفیت میانجیگری بین ایران و آمریکا را ندارد
این منتقد بزرگ ترامپ از کنگره استعفا میدهد
به اتباع خارجی در قبال سپردهگذاری یا سرمایهگذاری اقامت داده خواهد شد
یک هوش مصنوعی میخواهد «انسان» اعلام شود!
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
بیوفایی حامیان سابق به رییس
مراسم ختم احمدینژاد!
نگاهی به مواضع معاون جدید پزشکیان
سازمان مدیریت راهبردی انرژی در اختیار طرفداران گرانسازی
بمناسبت سالروز شهادت پدر موشکی ایران